Jak będzie wyglądać transport samochodowy w przyszłości? Cz. 2

transportEkologiczności, której transport samochodowy musi poświęcać coraz więcej czasu i wysiłku, mogą służyć wzrastające inwestycje w tym zakresie. Najwięcej perspektyw ma przed sobą wprowadzanie dłuższych i cięższych pojazdów, które wiążą się również z oszczędnością paliwa. Transport samochodowy przyszłości będzie zatem korzystał z innowacji aerodynamicznych. Obecnie transport samochodowy coraz częściej korzysta ze spoilerów bocznych, owiewek dachowych, a także opływowych zakończeń naczep, co daje 5-7,5% oszczędności.

Na ustach wielu ekspertów są obok tego ekologiczne silniki, a wpływ używania dłuższych i cięższych pojazdów na ekologicznie pozytywną oszczędność paliwa testują za przykładem holenderskim takie państwa jak: Niemcy, Belgia oraz Dania. Holendrzy wykazali 2 lata temu, że używanie przez transport samochodowy większych pojazdów ogranicza emisję dwutlenku węgla o 11%. Badane pojazdy mierzyły 25,25 m i ważyły 60 t. Koszty takiego transportu w skali kilometra były wyższe o 6%, jednak większe o 40% obciążenie oznaczało obniżenie kosztów całości o 35%.

Obecne przepisy Unii Europejskiej dopuszczają do ruchu pojazdy nie dłuższe niż 18,75 m i nie cięższe niż 40-44 t. Wkrótce, zważywszy na opisany powyżej trend, może się to zmienić. Coraz większe zainteresowanie budzą maksymalnie ekologiczne pojazdy, które bez podwyższania kosztów transportu przewiozą ładunki na czas, emitując jak najmniej dwutlenku węgla. Najistotniejsze jest tutaj mimo wszystko zmniejszenie zależności od paliw kopalnych.