Transport intermodalny – jego rozwój w Polsce
Transport intermodalny wciąż jest u nas niezwykle słabo rozwiniętą gałęzią (stanowi około 2% ogólnej wartości ładunków, podczas gdy w innych krajach UE jest to około 10%). Jest to zaskakujące, ponieważ położenie geograficzne naszego kraju jest wprost idealne na to, by rozszerzać działalność firm zajmujących się tego typu transportem.
Transport intermodalny to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Najważniejszą regułą jest to, by na całej trasie wykorzystać tylko jedną jednostkę ładunkową (np. kontener lub nadwozie wymienne). Co najważniejsze, transport ten wpływa na obniżenie kosztów oraz na elastyczność spedytorów w podejmowaniu decyzji.
Niestety, ale w Polsce wciąż brakuje terminali przeładunkowych i dużych centrów logistycznych w portach i na stacjach kolejowych. Jest to obecnie największą barierą w rozwoju transportu intermodalnego. UE zamierza dofinansować tę działalność. Być może dzięki temu sytuacja towarów przewożonych przynajmniej dwoma środkami transportu dwóch różnych gałęzi, ulegnie znacznej poprawie.