Jak sprawdzić potencjalnego partnera biznesowego w transporcie?
Jak sprawdzić partnera biznesowego w branży transportowej?
Biorąc, czy wystawiając ładunek, musimy pamiętać, iż każdego partnera biznesowego należy samemu starannie zweryfikować. To znacznie zwiększa bezpieczeństwo transakcji. Czasami z nadmiaru pracy robimy pewne rzeczy automatycznie. To jednak może spowodować problemy. Dlatego też poświęćmy czas na sprawdzenie najważniejszych informacji o przyszłym kontrahencie.
Jakie dane powinny zostać sprawdzone?
1. Dokumenty dostawcze oraz osób je dostarczających:
• tożsamość zapowiedzianego kierowcy
• dowód osobisty/paszport
• dowód rejestracyjny/numer rejestracyjny pojazdu
• polisa ubezpieczeniowa bądź dowód ubezpieczenia
• zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej
• oryginalny list przewozowy firmy przewozowej wykonującej zlecenie.
2. Numer telefonu komórkowego (jeśli ładunek bądź pusta przestrzeń ładunkowa pochodzą z giełdy transportowej to mamy możliwość sprawdzenia numeru, natomiast jeśli z innych źródeł – wybierajmy firmy z numerem stacjonarnym!).
3. Wiadomości e-mail z darmowego konta pocztowego
• Kontrola krzyżowa przez potwierdzenie faksem i kontrolę danych
• Dodatkowe czynności kontrolne, jak np. sprawdzenie autentyczności przedłożonych dokumentów przez telefoniczne zapytanie skierowane do siedziby przewoźnika.
4. Nazwisko kierowcy/spedytora przy pierwszym zleceniu i kontrola tożsamości.
5. Autentyczność numeru faksu właściciela łącza w przypadku wpłynięcia faksu.
6. Dowód ubezpieczenia u ubezpieczyciela oferującego ocs/ocp.
Przy najmniejszych wątpliwościach:
7. Dodatkowe kontrole merytoryczne u przewoźnika i na giełdzie ofert przewozowych oraz za pomocą wszelkich innych dostępnych środków.
8. Jeśli przewoźnik nachalnie dopytuje się o wartość towaru – spedytor powinien zakończyć z nim rozmowę.
9. Jeśli opóźnia się termin rozładunku, należy natychmiast zareagować.
Poza tym istotne są:
10. Sukcesywne szkolenie i uwrażliwianie wszystkich pracowników.
11. Przestrzeganie wszystkich kryteriów kontroli i weryfikacji również w okresach największego natłoku pracy.
12. Korzystanie przy wysokiej wartości towaru tylko z usług sprawdzonych kontrahentów.