BelToll na Białorusi rozszerza swój zasięg

Rate this post

granicaBelToll na Białorusi rozszerza swój zasięg

BelToll to elektroniczny system ściągania opłat za przejazd drogami płatnymi na Białorusi. Obowiązuje on od 1 sierpnia 2013 roku. Do tej pory łączna długość sieci dróg płatnych w tym kraju wynosiła 815 km, jednak już od 1 stycznia 2014 roku zostanie ona rozszerzona o kolejne 118 km.

Wraz z budową 11 dodatkowych bramownic uruchomione zostaną także 2 nowe, całodobowe Punkty Obsługi Klienta. Obecnie funkcjonuje już kilkadzieścia miejsc obsługi, które są usytuowane we wszystkich miastach obwodowych, na stacjach benzynowych wzdłuż dróg oraz w pobliżu przejść granicznych.

 

Zasada działania

BelToll to system oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Umożliwia on uiszczanie opłaty za przejazd bez konieczności zatrzymywania się w punktach poboru. Obowiązkiem opłaty objęte są pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony spoza Unii Celnej (Republika Białorusi, Federacja Rosyjska, Kazachstan).

Wszystkie te środki transportu muszą zostać zarejestrowanie w systemie BelToll i być wyposażone w urządzenie pokładowe OBU (zamontowane na przedniej szybie pojazdu). Z urządzeniami pokładowymi komunikują się specjalne bramownice, rozmieszczone nad drogami płatnymi. W momencie, gdy pojazd przejeżdża pod bramownicą, z konta użytkownika zostaje automatycznie pobrana opłata drogowa. Proces ten przebiega bez potrzeby zmiany pasa, redukowania prędkości, czy zatrzymywania się.

Aby zarejestrować się w systemie BelToll, należy zgłosić się do regionalnego Punktu Obsługi Klienta, w którym po podpisaniu umowy i wpłaceniu kaucji (50 euro dla samochodów o masie powyżej 3,5 t.) kierowca lub przewoźnik otrzyma zaprogramowane urządzenie OBU. Rejestracji można też dokonać na stronie internetowej www.beltoll.by. Urządzenie pokładowe jest spersonalizowane (może być użyte wyłącznie w jednym pojeździe, do którego jest przypisane) i jest dedykowane tylko na rynek białoruski. Każdy kierowca będzie mógł odzyskać wpłaconą kaucję pod warunkiem zwrotu sprawnego urządzenia.

 

Sieć płatnych dróg i sposoby płatności

Do tej pory e-myto obowiązywało na całej długości autostrady M-1/E 30 (Brześć – Mińsk – granica Rosji), jak również na odcinku drogi M-2 (Mińsk – Port Lotniczy Mińsk), niektórych odcinkach tras M-3 (z Mińska do Witebska), M-4 (z Mińska do Mohylewa), M-5/E 271 (z Mińska do Homla) oraz M-6/E 28 (z Mińska przez Grodno do polskiej granicy w Bruzgach).

Już za kilka dni do sieci tej dołączony zostanie odcinek drogi M4 Mińsk-Mohylew od 74 do 192 km. Tym samym długość płatnych dróg w Republice Białorusi wyniesie 933 km.

Kierowcy samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 ton i autobusów dwuosiowych płacą w tej chwili 0,08 euro/km, trzyosiowych o masie powyżej 3,5 ton płacą 0,10 euro/km, a o masie powyżej 3,5 ton i co najmniej 4 osiach – 0,12 euro/km. Kierowcy samochodów osobowych płacą zaś 0,04 euro/km. Na razie operator nie przewiduje zmiany stawek.

Płatności można dokonywać metodą pre-pay (dokonanie przedpłaty) lub metodą post-pay (za pomocą kart flotowych).

Z opłat zwolnione są pojazdy o masie do 3,5 ton zarejestrowane na terytorium Unii Celnej, minibusy wiozące pasażerów, traktory, skutery i motocykle, pojazdy służące zachowaniu bezpieczeństwa i porządku publicznego, pojazdy wykorzystywane na stałych trasach do transportu pasażerów w ramach transportu publicznego, pojazdy przewożące pomoc humanitarną oraz karetki pogotowia.

 

Podsumowanie

Zanim na Białorusi zaczął funkcjonować elektroniczny system poboru opłat BelToll, płatna była tylko droga M-1 z Brześcia do rosyjskiej granicy. Opłaty za przejazd pobierano przy szlabanach w kilku punktach umieszczonych na drodze. Od kilku miesięcy na większości dróg obowiązuje już e-myto, a po wdrożeniu drugiego etapu projektu systemu ETC, sieci dróg płatnych w Republice znacznie się zwiększy. Docelowo opłaty drogowe na Białorusi mają obejmować drogi o ogólnej długości ponad 2,7 tys. km.