Podwykonawca – jak dochodzić roszczeń za uszkodzenie towaru?
Dotychczas, jeśli do danego zlecenia przewoźnik zatrudniał podwykonawcę, który uszkodził towar, bardzo trudno było dochodzić roszczeń. Działo się tak, ponieważ odbiorcy towaru nie mieli przecież podpisanej umowy z podwykonawcą. Umowa wiązała ich jedynie z głównym przewoźnikiem.
W niemieckim prawie transportowym zaszły jednak pewne zmiany, które pozwalają na poszerzenie kręgu dłużników w procesie przewozu między Polską a Niemcami. Der Bundesgerichtshof (najwyższa instancja sądownictwa cywilnego w Niemczech) wydał bowiem wyrok, w którym stwierdzono, że odbiorca towaru może dochodzić swoich roszczeń bezpośrednio u przewoźnika wykonującego usługę.
Przykładowo: polski odbiorca towaru daje zlecenie polskiemu przewoźnikowi, który do wykonania zlecenia zatrudnia niemieckiego podwykonawcę. Według obecnych przepisów: polski nadawca może dochodzić swoich roszczeń u niemieckiego podwykonawcy w niemieckich sądach.