Polska logistyka w liczbach – nowy raport ILiM
Raport ILIM logistki w Polsce
Na rynku wydawniczym pojawił się w tym roku kolejny raport o stanie polskiej logistyki. Dotyczy on lat 2012-2013 i szczegółowo podsumowuje zagadnienia związane z tym sektorem gospodarki, jak również przedstawia trendy i kierunki rozwoju rynku logistycznego oraz poszczególnych gałęzi transportu. Wydawcą raportu jest Instytut Logistyki i Magazynowania. Wśród autorów znaleźli się czołowi teoretycy i praktycy, na co dzień zajmujący się zagadnieniami branży TSL.
Poruszane zagadnienia
Instytut Logistyki i Magazynowania opracowuje cykliczne raporty o stanie polskiej logistyki. Najnowsze wydanie „Logistyka w Polsce. Raport 2013” to siódma edycja tej pracy.
Raport został podzielony na osiem rozdziałów, z których dowiemy się m.in. jak wyglądają: usługi logistyczne w dobie Internetu, jak kształtowała się logistyka w polskiej gospodarce w latach 2012–2013, czym cechuje się rynek TSL, kim są liderzy ryku, jak wyglądały przewozy ładunków, jak logistykę kontraktową oceniają praktycy, jak wygląda transport kolejowy, samochodowy, morski, wodny śródlądowy, lotniczy i intermodalny w naszym kraju, na czym polegają usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe (KEP), jak duży jest rynek magazynowy (w tym dostępne powierzchnie magazynowe i urządzenia magazynowe), jakie są wskaźniki logistyczne w przedsiębiorstwach, jak wygląda otoczenie logistyki i edukacja logistyczna oraz poznamy książki i media logistyczne, a także organizacje, instytucje i inne podmioty wspierające logistykę.
Najważniejsze dane dotyczące transportu samochodowego
Z raportu dowiadujemy się, że polscy przewoźnicy odnotowali aż 20% udział w przewozach międzynarodowych spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. To klasyfikuje nasz transport na pozycji lidera w Europie i potwierdza, że zagraniczni kontrahenci często i chętnie zlecają nam transporty samochodowe. Jeśli chodzi o przewozy krajowe, znajdujemy się na drugim miejscu, zaraz za Niemcami z 14,7% udziałem w rynku.
Autorzy raportu przyjrzeli się także dynamice pracy przewozowej w transporcie samochodowym na przestrzeni ostatnich kilku lat i wywnioskowali, że z każdym rokiem wzrasta jego udział w przewozie ładunków (w analizowanym okresie wyniósł 84%). Pod względem wykonanej pracy przewozowej największe znaczenie dla polskiej gospodarki ma transport międzynarodowy, na którego przypada ponad 60% udziału.
Na jedną firmę w międzynarodowym transporcie samochodowym przypada średnio 5,68 pojazdów (w transporcie krajowym ok. 3 pojazdów). Największy udział w transporcie międzynarodowym (69%) notują firmy dysponujące 1-4 pojazdami. Jeśli chodzi o dopuszczalną masę całkowitą w ogólnej liczbie pojazdów realizujących przewozy międzynarodowe, to przodują pojazdy powyżej 20 t (84,86%). Na kolejnym miejscu są pojazdy pomiędzy 6-20 t (13,68%) oraz pomiędzy 1-6 t (1,41%).
To oczywiście tylko niektóre dane, które jednak mówią dużo o kondycji branży samochodowej.
Podsumowanie
Transport i logistyka to jeden z kluczowych sektorów polskiej gospodarki. W najnowszym wydaniu raportu „Logistyka w Polsce”, które jest najbardziej aktualnym i kompletnym źródłem wiedzy branżowej, znajdziemy przede wszystkim cenne dane liczbowe i kluczowe informacje dotyczące liderów rynku transportu krajowego i międzynarodowego, rozwoju infrastruktury logistycznej oraz znaczenia logistyki dla polskiej gospodarki. Analizy zostały uzupełnione o wyniki badań, dotyczących wskaźników logistycznych w przedsiębiorstwach, przegląd oferty rynkowej producentów i dostawców urządzeń magazynowych oraz diagnozę stanu edukacji logistycznej w Polsce. Zakres wiedzy dostępny w raporcie zainteresuje z pewnością w równym stopniu menedżerów logistyki w przedsiębiorstwach, pracowników naukowych i studentów, analityków gospodarczych oraz redaktorów prasy fachowej.
Opracowanie kompleksowo opisuje polski rynek logistyczny i jest jedyną tego typu pracą zbiorową w Polsce. Książka jest do nabycia na www.bibliotekalogistyka.pl oraz w księgarniach na terenie całego kraju.