Jak należy przygotować ciężarówkę do transportu zimą na terenie Skandynawii?

Oceń wpis

Transport po Skandynawii, aspekty techniczne i prawne

Skandynawia to region północnej Europy, obejmujący Szwecję, Norwegię oraz Danię. Każde z tych państw rządzi się własnymi prawami odnośnie przepisów drogowych. I choć nie odbiegają one znacząco od tych przyjętych w całej Unii, warto mimo wszystko je znać; zwłaszcza jeśli wykonujemy tam towarowe przewozy drogowe. Szczególnego znaczenia nabierają zasady wyposażenia samochodów ciężarowych w okresie zimowym, bowiem kierowców jeżdżących po tych regionach dotyczą specyficzne warunki; jak obowiązek jazdy na oponach zimowych, czy posiadanie łańcuchów. Jak zatem właściwie przygotować ciężarówkę do transportu zimą na terenie Skandynawii?

skandynawia

Przepisy w Szwecji

Ze względu na zimowe warunki panujące na drogach w Szwecji od 2013 roku istnieje bezwzględny obowiązek posiadania opon zimowych zarówno dla samochodów lekkich, jak i ciężkich oraz autobusów. Zasady te obowiązują od 1 grudnia do 31 marca. Jazda na oponach letnich w tym okresie grozi wysokim mandatem (ok. 600 PLN). Pojazdy ciężarowe oraz autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton powinny być wyposażone w opony zimowe lub równorzędne wyposażenie (łańcuchy przeciwślizgowe, ochrony przeciwślizgowe, opony o grubej rzeźbie bieżnika) na osiach napędowych pojazdu. Samochody o przednich osiach napędowych powinny być zaopatrzone w opony zimowe także na tylnych osiach pojazdu. Opony zimowe powinny być oznaczone literami M+S lub symbolem „szczyt górski/śnieżynka”. W lekkich pojazdach ciężarowych o ciężarze do 3,5 ton można używać opon bez kolców lub z kolcami, ale w tym drugim przypadku wyłącznie w okresie od 1 października do 15 kwietnia (w niektórych miastach Szwecji jest zakaz poruszania się z oponami okolcowanymi). Jeśli pojazd ma opony z kolcami, to przyczepa również musi mieć opony z kolcami.

Przepisy dotyczą w równym stopniu przewoźników krajowych, jak i zagranicznych. Normy te zostały wprowadzone w celu zmniejszenia ilości poważnych wypadków w warunkach zimowych. Ponadto w Szwecji obowiązuje przepis mówiący o tym, że w zimowych warunkach drogowych głębokość bieżnika w oponach dla samochodów ciężarowych powinna wynosić minimum pięć milimetrów (nie dotyczy to dołączonych przyczep), a dla lekkich samochodów ciężarowych przynajmniej trzy milimetry. Polecane jest także wyposażenie samochodu w łańcuchy zimowe. Przyjmuje się, że warunki zimowe panują wówczas, gdy na którejś części jezdni jest śnieg, lód, śnieg z błotem lub gdy jest mróz.

 

Przepisy w Norwegii

W Norwegii od 15 listopada 2013 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące obowiązkowego używania opon zimowych i łańcuchów w pojazdach ważących powyżej 3,5 tony (przepis dotyczy również autobusów i autokarów). Pojazdy te muszą być wyposażone w opony zimowe w okresie od 15 listopada do 31 marca na obszarze całego kraju, natomiast w okręgach Nordland, Troms i Finnmark już od 15 października do 30 kwietnia. Opony muszą być także dodatkowo wyposażone w kolce (powinny znajdować się na jednej osi). Używanie opon z kolcami dozwolone jest od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. Na oponach z kolcami można jeździć także poza tymi okresami, jeśli jest to uzasadnione warunkami drogowymi i pogodą. W niektórych centrach miast Norwegii za używanie opon z kolcami należy dodatkowo zapłacić.

Prawidłowy symbol znajdujący się na oponie zimowej to M+S, MS, M&S, M-S, „mud and snow”, 3PMSF lub („3 peak mountain snowflake” – piktogram przedstawiający 3 szczyty z płatkiem śniegu). W okresie zimowym głębokość bieżnika opon w pojazdach ciężarowych powinna wynosić pięć milimetrów. W pozostałych okresach bieżnik musi mieć co najmniej 1,6 milimetrów głębokości. Za brak dostatecznej głębokości bieżnika nakładane są kary 400 PLN za oponę (podobna kara obowiązuje za nieprzestrzeganie wymogów dot. opon zimowych).

Dodatkowo kierowcy ciężarówek są zobowiązani przewozić w pojeździe łańcuchy śniegowe (przynajmniej jeden dopasowany na przednie koła oraz dwa dopasowane do kół napędowych) na wypadek nagłej zmiany pogody. Powinny być one wykonane z metalu/stali i być przystosowane do dużego obciążenia.

 

Przepisy w Danii

Posiadanie opon zimowych na terenie Danii nie jest obowiązkowe, lecz jest wskazane ze względu na niekorzystne warunki panujące zimą na drogach. Minimalna głębokość bieżnika powinna wynosi 1,6 milimetrów dla pojazdów do 3,5 tony oraz 1 milimetr dla pojazdów o większej ładowności. W Danii opony zimowe powinny być zamontowane na wszystkich kołach pojazdu. Nie ma jednak specjalnych przepisów dotyczących okresu używania zimowego ogumienia. Używanie opon okolcowanych przez pojazdy do 3,5 tony (na wszystkich kołach) jest dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia. Łańcuchy przeciwślizgowe dozwolone są tylko na ośnieżonych lub oblodzonych drogach w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Należy pamiętać także, że w okresie odwilży i roztopów niektóre drogi są zamknięte dla pojazdów handlowych powyżej 5 ton.

 

Podsumowując

Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, dlatego już teraz warto zadbać o właściwe wyposażenie ciężarówek; zwłaszcza na terenie Skandynawii, gdzie panują specyficzne warunki drogowe. Przed rozpoczęciem podróży przewoźnicy oraz kierowcy powinni zorientować się, jak od strony prawnej wygląda sytuacja wymagań względem zimowego ogumienia w tej części Europy. Wyposażenie samochodów w należyte opony i akcesoria dodatkowe zapewni bezpieczeństwo osób oraz ładunków, a także pozwoli uchronić się przed wysokimi mandatami.

 

Informacje zebrane z różnych źródeł m.in. www.opony.com.pl, www.lovetotravel.pl, www.promy24.com, www.oponeo.pl.