Właściwe ogumienie samochodu – czy warto stosować opony letnie i zimowe?

Rate this post

Właściwe ogumienie samochodu ma ogromny wpływ na komfort podróżowania, ekonomiczność użytkowania a także (a może przede wszystkim) na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W tym przypadku ważny jest zarówno prawidłowy dobór opon do rodzaju pojazdu i wykonywanych przez niego zadań, prawidłowe ciśnienie powietrza w oponie, prawidłowy dobór rodzaju bieżnika oraz zastosowanie odpowiedniego typu opony do panujących warunków drogowych.

opony

 

Opony zimowe

Zima zbliża się wielkimi krokami a wraz z nią pojawia się pytanie czy zmieniać opony z letnich na zimowe? Dla wielu kierowców stosowanie tzw. zimówek to niestety wciąż przereklamowany luksus i zbędny wydatek. Eksperci twierdzą jednak zgodnie, że używanie opon zimowych jest w pełni uzasadnione aby zapewnić sobie komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych (na nawierzchni pokrytej śniegiem, lodem, błotem, posypanej piaskiem i solą).

Podstawowym argumentem za zmianą opon z letnich na zimowe jest rzeźba bieżnika. W oponach zimowych bieżnik wyposażony jest w większą ilość lamelek umieszczonych w klockach (szereg nacięć na blokach bieżnika) a rowki bieżnika są wyraźnie szersze. Dzięki temu poprawia się przyczepność, opona utrzymuje lepszy kontakt z nawierzchnią zaśnieżoną, zawilgoconą, oblodzoną i zabłoconą, ułatwia odprowadzanie wody oraz zapobiega zapychaniu śniegiem i błotem pośniegowym. Głębokość bieżnika opon zimowych powinna wynosić min 3 mm.

Opony zimowe wykonane są ze specjalnych materiałów (mieszanka gumy o specjalnym składzie z podwyższoną zawartością krzemionki), dzięki czemu elastyczność w niskich temperaturach jest doskonała (opona letnia poniżej 7 C traci elastyczność, staje się twardsza i podatna na poślizg). Dodatkowo w zimówkach guma bieżnika jest bardziej miękka, przez co zapewnia zachowanie tego samego poziomu współczynnika przyczepności przy spadku temperatury (nawet na suchym asfalcie w ujemnych temperaturach). Także droga hamowania samochodu wyposażonego w dobre opony zimowe na zaśnieżonej nawierzchni skraca się średnio o 30% (wyniki testów prowadzone przez producentów opon). Taka odległość może zadecydować o czyimś życiu lub śmierci. Dodatkowo warto wiedzieć, że w momencie kolizji lub wypadku drogowego zimą, ubezpieczyciel zwraca uwagę na rodzaj opon i stan ogumienia i może odmówić nam wypłaty odszkodowania z polisy.

Można zaopatrzyć się także w ogumienie uniwersalne (stosowane zarówno zimą, jak i latem), jednak może być ono niewystarczające w warunkach ekstremalnych.

Uwaga!!! Wymieniając opony na zimowe należy pamiętać, że stosowanie ich tylko na jednej osi samochodu nie jest wskazane. Rozwiązanie to może spowodować wyraźne pogorszenie stabilności na zakrętach. Dodatkowo wszystkie opony muszą mieć jednakowy bieżnik i podobny poziom zużycia.

 

Opony letnie

W skład mieszanki opony letniej wchodzi kauczuk syntetyczny i sadza, dzięki czemu jest ona twardsza i wolniej się zużywa oraz jest bardziej odporna na nagrzewanie się w wysokich temperaturach. W momencie, gdy spada temperatura zimą mieszanka gumowa opon letnich staje się jeszcze twardsza, przez co traci swoją elastyczność i przyczepność (opona ślizga się na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych). Opona letnia ma dość mało lamelek, rowków i innych nacięć aby lepiej poruszać się po suchej nawierzchni (5 x mniej niż w oponie zimowej). W bieżniku opony znajduje się kilka głównych kanałów aby lepiej odprowadzać wodę i zachować odpowiednie właściwości na mokrej nawierzchni. Letnia opona jest także cichsza (mniejsze opory toczenia) i przez to oszczędniejsza. Wszystko dlatego, że posiada inny (bardziej kolisty) kontur, czyli obrys wokół bieżnika. Głębokość bieżnika opony letniej wynosi 2 mm.

Uwaga!!! Należy pamiętać o tym, że opony letnie zużywają się zimą w większym stopniu niż zimowe.

 

Podsumowując

W Polsce nie ma ściśle określonego terminu od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy wymieniać je na letnie (w większości krajów Unii Europejskiej brak odpowiedniego ogumienia jest karana mandatem). Wszystko zależy od warunków atmosferycznych; przyjmuje się, jednak że kiedy średnia temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza i prognozy mówią o dalszej tendencji spadkowej, trzeba jak najszybciej zmienić opony na zimowe. Na rynku dostępne są opony zimowe i letnie do wszystkich typów samochodów a ich wybór zależy od upodobań użytkowników, osiągów samochodu i zasobności portfela. Dla uzyskania optymalnych warunków bezpieczeństwa w naszych warunkach klimatycznych wymiana opon w odpowiednim momencie jest po prostu konieczna, gdyż, wbrew pozorom, różnice między nimi są ogromne.

 

Informacja za www.opony.com.pl, www.strefatestów.pl, www.felgi-opony.com