Bezpieczeństwo przewozów materiałów budowlanych

Oceń wpis

przewóz materiałów budowlanych

Transport materiałów budowlanych to specyficzny rodzaj transportu. Wymaga ona zarówno dobrego zaplanowania, odpowiedniego środka transportu, precyzji, jak i właściwych form zabezpieczenia przewożonego ładunku. Najbardziej ekonomiczną formą transportu budowlanego na małe odległości jest transport drogowy. Co można nim przewozić, na jakie odległości i jakich wymaga zabezpieczeń?

Organizacja transportu

Materiały budowlane dzielą się na masowe (luźne i paczkowane) oraz drobnicowe. W transporcie tych materiałów ważny jest wybór środka transportowego oraz właściwej technologii transportu dla danego rodzaju materiału. Należy wziąć tu pod uwagę rodzaj przewożonego materiału, jego masę objętościową oraz rodzaj opakowania, odległość przewozową, ilość przewożonych materiałów i warunki drogowe. Nie mniej istotny jest także wybór miejsc i metod załadunkowo-wyładunkowych.

W transporcie materiałów budowlanych przy odległościach nie większych niż 80 km, najbardziej ekonomiczny wydaje się transport drogowy samochodowy. Umożliwia on dostarczenie materiałów, półfabrykatów i konstrukcji od miejsca załadowania do składów na placu budowy lub bezpośrednio pod hak urządzenia montażowego. Łatwo nim manewrować oraz dotrzeć z ładunkiem do punktów bezpośredniego użytkowania.

Środki transportu

W tym rodzaju transportu najczęściej wykorzystuje się samochody ciężarowe (ciężarówki, ciężarówki z przyczepą, ciężarówki z naczepą, samochody skrzyniowe, platformy niskopodwoziowe), wywrotki samochodowe (samochody wywrotki, naczepy wywrotki, przyczepy wywrotki) oraz ciągniki. Wywrotki są podstawowym środkiem do transportu materiałów sypkich i plastycznych, opróżnianych grawitacyjnie. Z kolei przy przewozie masowych materiałów budowlanych najbardziej wydajne będą ciągniki. Ciągniki zależnie od budowy podwozia dzieli się na kołowe na pneumatykach samochodowych, kołowe na poszerzonych oponach oraz gąsienicowe.

Troska o bezpieczeństwo ruchu i powierzony ładunek

W trosce o bezpieczeństwo ruchu i powierzony ładunek kluczową sprawą jest odpowiednie zamocowanie przewożonych towarów. Zadania te należą przede wszystkim do załadowcy oraz odpowiednio przeszkolonego w tym zakresie kierowcy.

Ogromny wpływ na bezpieczeństwo ma przede wszystkim konstrukcja (dostosowanie kształtu części ładunkowej do transportowanych elementów) oraz wyposażenie naczep. Najczęściej spotykanym zabezpieczeniem jest stosowanie różnych urządzeń dodatkowych oraz zabezpieczeń roboczych – burt, kłonnic przednich, bocznych i ukośnych, zabezpieczeń w części tylnej etc. Zabezpieczają one ładunek przed ruchem (zarówno wzdłuż, jak i w poprzek osi pojazdu) i pozwalają przewozić zarówno przedmioty płaskie, jak i przestrzenne. W niektórych modelach naczep dodatkowo można wykorzystać łatwo montowane i demontowane ściany boczne. Wszystkie te elementy powinny być łatwe do szybkiego zainstalowania/ odinstalowania oraz bezpiecznego schowania.

W transporcie samochodowym materiałów budowlanych wymagane jest także używanie odpowiednich ściągaczy z wbudowanym pierścieniem mocujących do ciężkich ładunków lub pasów mocujących. Muszą one oczywiście spełniać restrykcyjne normy i posiadać odpowiednie homologacje.

Uwaga!!! Im bardziej nietypowe elementy będą przewożone, tym można spodziewać się bardziej szczegółowych kontroli na drodze.

Podsumowując

Przewóz poszczególnych materiałów budowlanych regulują stosowne przepisy. Każdy przewoźnik powinien znać wymagane normy i regularnie szkolić pod tym kątem swoich kierowców. Kierowcy muszą też dostosować sposób jazdy do tych wymagań i powinni możliwie często sprawdzać przestrzeń ładunkową. Tylko w ten sposób można właściwie zadbać o bezpieczeństwo (tak ruchu drogowego, jak przewożonego towaru) oraz uniknąć ewentualnych kar ze strony policji, czy ITD.