Na co zwrócić uwagę przy przyjmowaniu ładunku do przewozu?

Rate this post

Jak wiadomo za uszkodzenia towaru w trakcie przewozu niemal zawsze odpowiedzialnością obarcza się przewoźnika. Jeśli nie zwróci on uwagi, jak wygląda przyjmowany przez niego towar, nie ma co liczyć na taryfę ulgową. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku.

przyjmowanie ładunku

Uszkodzenia frachtu

Do najczęstszych sytuacji, kiedy odbiorca stwierdza uszkodzenie ładunku dochodzi jednak czasami kompletnie nie z winy przewoźnika, ale jego niedopatrzenia. Dzieje się tak w momencie, kiedy przyjmowany ładunek zapakowany jest na paletach. Najczęściej są one różnej wysokości, a każda z nich owinięta jest folią tak zwaną strech. Nierzadko podczas załadunku palety układane są piętrowo.

Co więcej coraz częściej dochodzi do sytuacji, kiedy kierowca nie uczestniczy w załadunku, gdyż nie zostaje wpuszczony na teren załadowcy. Dostaje już zapakowane, ustawione piętrowo palety, które dodatkowo owinięte są folią i tak naprawdę nie ma zupełnie pojęcia, jak wygląda ładunek, który folia zakrywa. A przecież może dojść, ba, dochodzi do sytuacji, kiedy cienka folia nie jest w stanie odpowiednio zabezpieczyć towaru, a ustawione piętrowo palety powodują że ta część ładunku znajdująca się najniżej ulega zgnieceniu. Dlatego bardzo istotnym faktem jest sprawdzenie w jaki sposób ładunek został zapakowany. Kierowca powinien posiadać informacje co do właściwości towaru i w przypadku wątpliwości dotyczących stanu przesyłki i ryzyka jej uszkodzenia wskutek niewłaściwego zapakowania powinien zaznaczyć w liście przewozowym, by ułatwić przewoźnikowi drogę do wskazania faktycznie odpowiedzialnego za uszkodzenia.

Kolejnym problem jest uszkodzenie w wyniku niewłaściwego zabezpieczenia ładunku w trakcie przewozu. Dochodzi do tego w sytuacjach, kiedy ładunek przemieszcza się w pojeździe podczas transportu, a dokładnie towaru ułożonego na paletach. Ponownie wracamy do kwestii pakowania towaru, należy pamiętać, ze za tę czynność odpowiedzialny jest nadawca. Jeśli zapakuje on na paletach ładunek, który ślizga się po nich, tym samym powodując, że zewnętrzne części ładunku ulegają uszkodzeniu przez zgniecenie, uderzenie, to powinien być za to ponieść odpowiedzialność.

Jedyne, co w tym przypadku leży po stronie przewoźnika to właściwie zamocowanie ładunku na pojeździe, tak by ograniczyć jego przesuwanie się w trakcie transportu. Trzeba posiadać wiedzę w jaki prawidłowy sposób to zrobić. Do mocowania ładunku najczęściej używa się pasów transportowych, których odpowiednie przepasanie zapewni stabilność przewożonego towaru. Należy jednak pamiętać, że pasy powinny być stosowane z ochraniaczami w przypadku, kiedy towar załadowany jest w miękkie opakowania, np. tekturę. Siła, na jaką narażony jest ładunek w trakcie przewozu, jego przesuwanie może spowodować uszkodzenie takich opakowań.

Dlatego warto dowiedzieć się, w jakich opakowaniach ładunek zostanie załadowany, by przygotować się do odpowiedniego jego mocowania. Takie zapytania najlepiej kierować mailem, by mieć dowód zainteresowania się tą kwestią. Zresztą dotyczy to także sytuacji, kiedy okazuje się już po załadunku, że towar nie jest ułożony na całej powierzchni palet, co powoduje powstanie pustych przestrzeni, a tym samym przesuwanie się towaru, a nawet przechylanie się palet. Dlatego też przewoźnik powinien dowiedzieć się, czy przy mocowaniu ładunku niezbędne będą belki poprzeczne zabezpieczające ładunek przed przechylaniem się na paletach lub materiał sztauerski. Na co dzień takie elementy mocowania w pojeździe nie są przewożone, zwłaszcza, gdy w zleceniu brak dodatkowych obostrzeń dotyczących mocowania przesyłki.

Warto zatem zorientować się jeszcze przed podstawieniem pojazdu pod załadunek, co przewozimy, jak jest pakowane i poczekać na instrukcje dotyczące mocowania. W przypadku, kiedy kierowca ma duże wątpliwości co do stanu załadowanego towaru powinniśmy dać mu możliwość odmowy przewozu po uprzednim uzgodnieniu tego z odpowiedzialnym za realizację zlecenia.