Rodzaje nadwozi w samochodach ciężarowych

4.7 (93.33%) 3 ocen

nadwozia-rodzaje

Nadwozie w samochodach ciężarowych to część składowa pojazdu, która spełnia funkcję użytkową (służy do przewozu ładunków). Forma nadwozia musi być odpowiednia do techniki budowy pojazdu oraz technologii transportu, a także zgodna z obowiązującymi przepisami drogowymi. W transporcie ciężarowym wyróżniamy kilka rodzajów nadwozi. Przyjrzyjmy się dokładnie ich konstrukcji przestrzennej, cechom struktury, kształtom, wymiarom, przeznaczeniu oraz zdolnościom do spełniania wymagań użytkowników.

 

Różne typy pojazdów

 

Aby scharakteryzować konkretne rodzaje nadwozi, należy poznać najpierw rodzaje pojazdów ciężarowych. Samochody ciężarowe dzielą się bowiem na kilka kategorii. Wśród nich znajdują się środki transportu umożliwiające transport ładunków neutralnych, ładunków chłodniczych, ładunków niebezpiecznych, ładunków ponadgabarytowych i ciężkich, ładunków sypkich oraz ciekłych. Do najpopularniejszych należą:

 

  • Pojazdy z naczepą (naczepa to rodzaj przyczepy, której część spoczywa na pojeździe silnikowym, ciągnącym naczepę, jednocześnie obciążającym pojazd ciągnący). Ciągniki siodłowe przystosowane są do ciągnięcia naczep, które umożliwiają transport dużych ilościowo i wagowo towarów. Ich dopuszczalna długość wynosi 16,5 m, maksymalna ładowność 24t/33 europalety, objętość wnętrza dochodzi do ok 100m3. Naczepą można podjechać tyłem pod rampę i załadować ją od początku do końca. Najpopularniejsze naczepy to: kryte plandeką, izotermy, chłodnie, wywrotki oraz odkryte naczepy przystosowane do transportu towarów ponadgabarytowych.
  • Zestaw ciągnik siodłowy i przyczepa (przyczepa to pojazd bez własnego silnika, który ciągnięty jest przez inny pojazd). Ich dopuszczalna długość wynosi 18,75 m, objętość wnętrza dochodzi do 120 m3, maksymalna ładowność 24t/35 europalet. Zestaw z przyczepą trzeba rozłączyć i ładować osobno.
  • Samochody ciężarowe nazywane potocznie solówkami. Maksymalna ładowność może się różnić w zależności od pojazdu (najczęściej występują solówki o ładowności np. 7,5t; 8t; 11,5t itd., pojemność przestrzeni ładunkowej dochodzi do ok. 50 m3.
  • Busy, czyli samochody dostawcze. Zasadniczo masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5t, ilość palet uzależniona jest od wymiarów skrzyni ładunkowej, ładowność dochodzi do ok 17t., pojemność przestrzeni ładunkowej do ok. 17m3.

 

Najpopularniejsze nadwozia i ich zastosowanie

 

Nadwozie w samochodach ciężarowych nie jest jednolitym, zwartym zespołem (to część składowa pojazdu). Mamy tu do czynienia z dwoma niezależnymi częściami – kabiną kierowcy oraz częścią ładunkową pojazdu (naczepą, przyczepą lub furgonem). Nadwozie może być skrzyniowe (zamknięta skrzyniowa forma nadwozia ciężarówki z przykryciem dachowym) lub wymienne (można je łączyć lub rozłączać bez użycia specjalnych technicznych środków pomocy, są stosowane głównie w transporcie kombinowanym).

 

  • Plandeka – najczęściej stosowane nadwozie, służące do przewozu największej grupy towarów. Plandeka to pokrycie ciężarówki, które daje możliwość ładowania z boku, z góry i z tyłu. Pod plandeką transportowane są dobra wymagające szczególnej ochrony przed wpływami pogody.
  • Jumbo – naczepa o zróżnicowanym poziomie podłogi; dzięki zastosowaniu kół o małej średnicy główna część podłogi jest obniżona, dając większą wysokość ładowną i tym samym pojemność naczepy (pow. ładunkowa w m3 jest większa).
  • Firanka, inaczej Tautliner – naczepa płaska, kryta plandeką (plandeka zasłaniana jak firanka, mocowana do podłogi), bez burt. Służy do przewozu wszystkiego, ale w szczególności towarów długich ładowanych z boku lub z góry, np. rury. Ładunek zabezpieczany jest najczęściej za pomocą pasów do elementów konstrukcyjnych środka transportowego.
  • Chłodnia – samochód, naczepa albo kontener o zabudowie umożliwiającej utrzymywanie kontrolowanej temperatury w zakresie od +30 do -30°C. Na ścianie czołowej znajduje się agregat chłodniczy, pozwalający chłodzić naczepę lub ją ogrzewać. Gdy agregat nie pracuje chłodnia może wozić także towary przeznaczone na plandekę (powierzchnia ładunkowa jest jednak mniejsza).
  • Izoterma – nadwozie do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej, ale nie daje możliwości schłodzenia ani ogrzania przestrzeni naczepy (nie ma agregatu). Zdolna do utrzymania jednakowej temperatury przez określony czas, używana najczęściej do transportu leków, towarów wartościowych (ze względu na sztywne ściany) lub żywności w transporcie krajowym.
  • Wywrotka – stosowana do transportu materiałów sypkich lub kawałkowych. Wywrotka to specjalne otwarte nadwozie ciężarówki wyposażone w skrzynię ładunkową przechylaną do tyłu lub na bok, co umożliwia samoczynny rozładunek. Wywrotki stosowane są zazwyczaj w gospodarce budowlanej, np. w celu transportu piasku, węgla czy grysu.
  • Kontener – pojemnik o dużej ładowności, służący do transportu oraz przechowywania rzeczy. Zazwyczaj jest to metalowa skrzynia służąca do przewozu drobnicy. Kontener mocowany jest na naczepie podkontenerowej. Budowa kontenera umożliwia przewóz ładunku jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania towaru. Obecnie kontenery są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie zarówno lądowym, jak i morskim, dzięki łatwości przeładunku i transportu.
  • Cysterna, silos – w połączeniu z ciągnikami siodłowymi tworzą zespoły pojazdów przeznaczonych do transportu substancji ciekłych (płynnych), gazów oraz ciał stałych, sypkich (np. mączki). Ładowność do ok 29t., pojemność przestrzeni ładunkowej ok. 29000 do 34000 dm3.
  • Platforma – nadwozie stanowi platforma ładunkowa z przednią ścianą w postaci ramy, płaska, bez burt, najczęściej używana do przewozu drzewa, rur, ale też pojazdów i maszyn.
  • Skrzynia – najczęściej otwarta (odkryta + plandeka luzem, rozładunek górą), przeznaczona do przewozu ładunków masowych, głównie do budowlanki. Ładunki sypkie mogą być wyładowane poprzez odblokowanie zamków burt i przechył skrzyni na boki oraz do tyłu.
  • Coilmulde – naczepa typu firanka/plandeka, która ma podłogę przystosowaną do przewozu towaru w zwojach (papier, blachy itp.). Podłogę można zmienić też w standardową, na którą można ładować towary na paletach.
  • Naczepa z ruchomą podłogą – dostępna w kilku wersjach zależnie od pojemności, może być zastosowana do przewozu najrozmaitszych produktów. Na podłodze ma ruchome belki, które ruszają się naprzemiennie, powodując wysuwanie towaru luzem (np. złom, papier, ziemniaki itp.).

 

Podsumowując

W transporcie towarów mamy do czynienia z różnymi rodzajami pojazdów i ich nadwozi. Środki transportu do przewozu ładunków to m.in. wszelkiego rodzaju samochody dostawcze, samochody ciężarowe (o nadwoziu uniwersalnym, specjalizowanym albo specjalnym), ciągniki oraz pociągi drogowe. Poszczególne pojazdy posiadają różnice w budowie ze względu na technologie przewozu ładunków. Ich gama jest tak ogromna, że każdy może wybrać coś dla siebie (zarówno przewoźnik świadczący usługi, jak i zleceniodawca). Dokonując jednak tego wyboru należy zastanowić się jak będzie użytkowany dany pojazd, co będzie nim przewożone, jak często i na jakich trasach, jaki jest rodzaj przedziału towarowego oraz jaka jest jego ładowność.

 

Informacja za: www.truck.pl, www.autocentrum.pl, www.tirstop.pl, www.wikipedia.pl