Zmiany przepisów dotyczących wyposażenia zimowego w Unii Celnej 2015
ZMPD poinformowało przewoźników drogowych o nowych wymaganiach dotyczących obowiązkowego stosowania opon zimowych o odpowiednich parametrach w pojazdach ciężarowych na terenie Rosji, Białorusi i Kazachstanu. Przepis wchodzi w życie od 1 stycznia 2015 roku. Nie są jeszcze znane konkretne informacje czy warunek ten będzie dotyczył także pojazdów, które nie są zarejestrowane w Unii Celnej. Przewoźnicy (nie tylko polscy) już teraz są pełni obaw, gdyż nie są oni przygotowani na wprowadzenie takiego wymogu.
Wymogi dotyczące stosowania „zimówek”
Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Rosji (ASMAP) oświadczyło za pośrednictwem Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), że Białoruś, Rosja oraz Kazachstan od Nowego Roku wprowadzają obowiązek używania opony zimowych w najcięższych pojazdach i to na wszystkich osiach. Przepis jazdy na zimówkach ma obowiązywać od grudnia do lutego, z zastrzeżeniem prawa do przedłużenia tego okresu przez regionalne jednostki administracji publicznej państw członkowskich Unii Celnej; jeśli będą tego wymagały warunki drogowe.
Opony zimowe muszą odpowiadać szeregu wymaganiom. Przede wszystkim muszą być w nie wyposażone wszystkie koła jednostki transportowej a więc pojazd silnikowy bez przyczepy lub pojazd składający się z pojazdu silnikowego i przyczepy. Opony zimowe muszą być oznakowane odpowiednimi symbolami – 3PMSF (3 peak mountain snowflake/3 szczyty górskie z płatkiem śniegu) i/lub ,,M+S”, ,,M&S”, ,,M-S” (Mud and Snow/błoto i śnieg). Opony muszą mieć co najmniej 4 mm głębokości bieżnika jeśli nie posiadają wskaźnika zużycia. Jeśli opony są wyposażone w taki wskaźnik i pojawią się na nim informacje o zużyciu, opony będą uważane za niezdatne do użytku. W normalnych warunkach głębokość bieżnika opon musi wynosić co najmniej 1.0mm głębokości bieżnika dla pojazdów kategorii N2, N3 i O3, O4, co najmniej 2.0mm głębokości bieżnika dla pojazdów kategorii M2 i M3 i co najmniej 1.6mm głębokości bieżnika dla pojazdów kategorii M1, N1, i O1, O2.
Uwaga!!! W najmocniej zaśnieżonych miejscach kierowcy będą musieli stosować także kolczaste nakładki i łańcuchy. Jeśli opony będą wyposażone w kolce, muszą być one na wszystkich kołach jednostki transportowej (na wszystkich osiach). Używanie opon z kolcami jest zabronione w czasie miesięcy letnich.
Brak jednoznacznych informacji i obawy przewoźników
Dotychczas nie jest znane źródło nowych wymagań rosyjskich. Podobnym projektem rok wcześniej zajmowała się Duma Państwowa (projekt nowych przepisów przygotował rząd Dmitrija Miedwiediewa). Wówczas mówiło się także o grzywnie w wysokości 5.000 rubli (ok. 500 zł) za brak zimowych opon.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników w Polsce wystąpiło już do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o jednoznaczne wyjaśnienie tej sprawy w Ministerstwie Transportu Rosji. W piśmie skierowanym do Pana Łukasza Twardowskiego – Zastępcy Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego poproszono o pilne wystąpienie do Ministra Transportu Rosji i wyjaśnienie powyższych kwestii. Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu ZMPD – Piotr Mikiel zauważa w swoim liście, iż wprowadzenie tego wymogu w życie spowoduje zablokowanie wykonywania przewozów drogowych do Unii Celnej.
Podsumowując
Na razie nie wiadomo czy nowe przepisy dotyczące stosowania przez kierowców pojazdów ciężarowych opon zimowych w Rosji, na Białorusi i Kazachstanie będą dotyczyły także pojazdów, które wykonują transport międzynarodowy, a nie są zarejestrowane w Unii Celnej. Istnieje zatem realna obawa, że wprowadzenie nowych wymogów będzie utrudnieniem dla wielu zagranicznych firm transportowych i może spowodować nawet wstrzymanie tam przewozów. Do tej pory tylko nieliczne państwa w Europie wprowadziły obowiązek wyposażenia samochodów ciężarowych w opony zimowe na osiach napędowych (Czechy, Słowacja).
Po otrzymaniu konkretnych szczegółów ZMPD poinformuje członków i zainteresowanych za pośrednictwem swojej strony strony internetowej.
Informacja za www.zmpd.pl, www.asmap.ru