Jak prawidłowo wykonać mocowanie ładunku
Dobra praktyka mocowania ładunku – czy jest o co kruszyć kopie?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, sięgnijmy po dane statystyczne. Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej ocenia, że w transporcie europejskim 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest efektem niewłaściwego mocowania ładunku. Według danych Komendy Głównej Policji na polskich drogach w 2015 roku 2 646 wypadków miało miejsce w wyniku przewrócenia pojazdu – jest to 8% wszystkich wypadków i piąta w kolejności ich przyczyna. Jak zatem podejść do problemu?
Jak zachowuje się przewożony ładunek?
Warto zacząć od wyobrażenia sobie jakie siły działają na pojazd i zamocowany ładunek. Niewątpliwie będzie to przyciąganie ziemskie i siły wynikające z bezwładności. Ładunek będzie się zatem toczył, wędrował, przewracał i wreszcie przesuwał. Przed tymi wszystkimi sytuacjami należy się zabezpieczyć tak, żeby ani kierowcy, ani innym uczestnikom ruchu drogowego nic się nie stało.
X przykazań mocowania ładunków.
- Jeszcze przed załadowaniem pojazdu sprawdź stan techniczny nadwozia i wszystkich urządzeń, które będą potrzebne do mocowania przewożonego ładunku.
- Zamocuj ładunek tak, aby pod wpływem wibracji przemieszczającego się pojazdu, nie przesuwał się, nie przetaczał, nie mógł spaść lub spowodować przewrócenia się pojazdu.
- Zastosuj się do zaleceń producenta pojazdu i sprzętu mocującego ładunek.
- Wykorzystaj najbardziej odpowiednią do warunków metodę mocowania lub ich połączenie.
- Zobacz, czy wykorzystany osprzęt mocujący przewożony ładunek jest odpowiedni przy uwzględnieniu wystąpienia różnych sytuacji na drodze: gwałtowne hamowanie, zderzenie, śliska nawierzchnia, wysokie temperatury, deszcz i inne opady. Zastosowane mocowania muszą wytrzymać wszystko, z czym się spotkasz.
- Przy każdym załadunku, rozładunku i przeładunku upewnij się, że ładunek jest odpowiednio rozłożony, tzn., że środek ciężkości jest jak najbliżej osi wzdłużnej oraz jak najniżej, czyli towar cięższy jest na spodzie, a lżejszy wyżej.
- Jeśli to możliwe sprawdź po kilku kilometrach jazdy, w bezpiecznym miejscu, mocowania ładunku. Rób to za każdym razem, gdy gwałtownie hamujesz lub gdy ma miejsce jakieś zdarzenie, które może mieć wpływ na mocowanie.
- Gdy to możliwe używaj dodatkowych elementów mocujących, takich jak: maty antypoślizgowe, taśmy, poduszki powietrzne, listwy kątowe itp.
- Zawsze uważaj, aby podczas mocowania ładunku nie uszkodzić przewożonego towaru.
- Jeśli to tylko możliwe unikaj gwałtownego hamowania, nagłej zmiany kierunków. Prowadź możliwie płynnie – dzięki temu siły wywierane na ładunek nie będą nadmierne i nie będą stanowiły zagrożenia.
Rodzaje mocowań
Do dyspozycji mamy kilka technik:
- ryglowanie
- mocowanie blokowe
- mocowanie za pomocą odciągów prostych
- mocowanie za pomocą odciągów przepasujących ładunek od góry
- mocowanie za pomocą odciągów pętlowych
- mocowanie szpringowe
Techniki te można łączyć. Należy to jednak robić umiejętnie, czyli tak, aby ze sobą współgrały i wspomagały umocowanie ładunku. Siłą, która dodatkowo będzie nam pomagała jest tarcie, czyli taki zespół zjawisk, który powoduje rozproszenie energii podczas ruchu. Wzmocnienie tarcia możemy uzyskać np. za pomocą mat antypoślizgowych. I tu dochodzimy do tego, co cieszy większość fanów gadżetów.
To co lubimy, czyli osprzęt!
A jest w czym wybierać. Gama produktów, które mogą nas wspomóc przy mocowaniu ładunku jest bardzo szeroka. Są to między innymi:
- palety
- poduszki powietrzne
- ramy rozporowe
- listwy ukośne i poprzeczne
- kliny i łożyska
- napinacze
- siatki i płachty z odciągami
- odciągi taśmowe, łańcuchy, liny stalowe
- liny
- płyty
- szyny
- łączniki skrętne
- jeże
- maty antypoślizgowe
- przekładki płytowe
- kantówki
- folia termokurczliwa i rozciągliwa
- listwy kątowe
- ochraniacze taśm
Każdy wymieniony produkt ma odrębne zastosowanie oraz właściwości, które muszą być zgodne z normami europejskimi zapewniającymi odpowiednią wytrzymałość materiału. Sprzęt musi być stosowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem oraz nie może nosić śladów nadmiernego zużycia.
Prawidłowe, a zatem bezpieczne mocowanie ładunku to trudna sztuka, którą warto opanować. Ostatecznie wszyscy chcemy unikać sytuacji, gdy nasz ładunek nas wyprzedza …
Źródła:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_pl.pdf
zdjęcia materiały OZPTD