Jak prawidłowo wykonać mocowanie ładunku

4.5 (90%) 2 ocen

Dobra praktyka mocowania ładunku – czy jest o co kruszyć kopie?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, sięgnijmy po dane statystyczne. Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej ocenia, że w transporcie europejskim 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest efektem niewłaściwego mocowania ładunku. Według danych Komendy Głównej Policji na polskich drogach w 2015 roku 2 646 wypadków miało miejsce w wyniku przewrócenia pojazdu – jest to 8% wszystkich wypadków i piąta w kolejności ich przyczyna. Jak zatem podejść do problemu?

Jak zachowuje się przewożony ładunek?

Warto zacząć od wyobrażenia sobie jakie siły działają na pojazd i zamocowany ładunek. Niewątpliwie będzie to przyciąganie ziemskie i siły wynikające z bezwładności. Ładunek będzie się zatem toczył, wędrował, przewracał i wreszcie przesuwał. Przed tymi wszystkimi sytuacjami należy się zabezpieczyć tak, żeby ani kierowcy, ani innym uczestnikom ruchu drogowego nic się nie stało.

mocowanie ładunków

X przykazań mocowania ładunków.

  1. Jeszcze przed załadowaniem pojazdu sprawdź stan techniczny nadwozia i wszystkich urządzeń, które będą potrzebne do mocowania przewożonego ładunku.
  2. Zamocuj ładunek tak, aby pod wpływem wibracji przemieszczającego się pojazdu, nie przesuwał się, nie przetaczał, nie mógł spaść lub spowodować przewrócenia się pojazdu.
  • Zastosuj się do zaleceń producenta pojazdu i sprzętu mocującego ładunek.
  1. Wykorzystaj najbardziej odpowiednią do warunków metodę mocowania lub ich połączenie.
  2. Zobacz, czy wykorzystany osprzęt mocujący przewożony ładunek jest odpowiedni przy uwzględnieniu wystąpienia różnych sytuacji na drodze: gwałtowne hamowanie, zderzenie, śliska nawierzchnia, wysokie temperatury, deszcz i inne opady. Zastosowane mocowania muszą wytrzymać wszystko, z czym się spotkasz.
  3. Przy każdym załadunku, rozładunku i przeładunku upewnij się, że ładunek jest odpowiednio rozłożony, tzn., że środek ciężkości jest jak najbliżej osi wzdłużnej oraz jak najniżej, czyli towar cięższy jest na spodzie, a lżejszy wyżej.
  • Jeśli to możliwe sprawdź po kilku kilometrach jazdy, w bezpiecznym miejscu, mocowania ładunku. Rób to za każdym razem, gdy gwałtownie hamujesz lub gdy ma miejsce jakieś zdarzenie, które może mieć wpływ na mocowanie.
  • Gdy to możliwe używaj dodatkowych elementów mocujących, takich jak: maty antypoślizgowe, taśmy, poduszki powietrzne, listwy kątowe itp.
  1. Zawsze uważaj, aby podczas mocowania ładunku nie uszkodzić przewożonego towaru.
  2. Jeśli to tylko możliwe unikaj gwałtownego hamowania, nagłej zmiany kierunków. Prowadź możliwie płynnie – dzięki temu siły wywierane na ładunek nie będą nadmierne i nie będą stanowiły zagrożenia.

Rodzaje mocowań

Do dyspozycji mamy kilka technik:

  • ryglowanie
  • mocowanie blokowe
  • mocowanie za pomocą odciągów prostych
  • mocowanie za pomocą odciągów przepasujących ładunek od góry
  • mocowanie za pomocą odciągów pętlowych
  • mocowanie szpringowe

Techniki te można łączyć. Należy to jednak robić umiejętnie, czyli tak, aby ze sobą współgrały i wspomagały umocowanie ładunku. Siłą, która dodatkowo będzie nam pomagała jest tarcie, czyli taki zespół zjawisk, który powoduje rozproszenie energii podczas ruchu. Wzmocnienie tarcia możemy uzyskać np. za pomocą mat antypoślizgowych. I tu dochodzimy do tego, co cieszy większość fanów gadżetów.

To co lubimy, czyli osprzęt!

A jest w czym wybierać. Gama produktów, które mogą nas wspomóc przy mocowaniu ładunku jest bardzo szeroka. Są to między innymi:

  • palety
  • poduszki powietrzne
  • ramy rozporowe
  • listwy ukośne i poprzeczne
  • kliny i łożyska
  • napinacze
  • siatki i płachty z odciągami
  • odciągi taśmowe, łańcuchy, liny stalowe
  • liny
  • płyty
  • szyny
  • łączniki skrętne
  • jeże
  • maty antypoślizgowe
  • przekładki płytowe
  • kantówki
  • folia termokurczliwa i rozciągliwa
  • listwy kątowe
  • ochraniacze taśm

 

Każdy wymieniony produkt ma odrębne zastosowanie oraz właściwości, które muszą być zgodne z normami europejskimi zapewniającymi odpowiednią wytrzymałość materiału. Sprzęt musi być stosowany zgodnie ze swoim przeznaczeniem oraz nie może nosić śladów nadmiernego zużycia.

Prawidłowe, a zatem bezpieczne mocowanie ładunku to trudna sztuka, którą warto opanować. Ostatecznie wszyscy chcemy unikać sytuacji, gdy nasz ładunek nas wyprzedza …

 

Źródła:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_pl.pdf

zdjęcia materiały OZPTD