Emulatory AdBlue na cenzurowanym

Na europejskie drogi ruszają patrole poszukujące nielegalnych urządzeń (emulatorów AdBlue)

  1. Czym jest dodatek AdBlue?
  2. Dezaktywacja systemu SCR
  3. Przestępstwa przeciwko środowisku będą surowo karane
  4. Podsumowanie

W ostatnich latach w pojazdach wyposażonych w nowoczesne silniki wysokoprężne konieczne stało się stosowanie technologii SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna). Służy ona oczyszczaniu spalin w układzie wydechowym silnika. Uzdatnianie odbywa się przez wtrysk do katalizatora specjalnego roztworu AdBlue. Środek ten należy regularnie uzupełniać aby nie przekraczać zawartości szkodliwych substancji w spalinach. Oczywiście konieczność częstego stosowania dodatku AdBlue podraża koszty użytkowania pojazdów i całego transportu. I w myśl zasady „potrzeba matką wynalazków” znaleziono sposób na obejście systemów SCR; choć jest on nielegalny. Mowa tu o emulatorach AdBlue, służących do symulowania prawidłowej pracy układu emisji spalin.

Na europejskie drogi ruszają patrole poszukujące nielegalnych urządzeń

W Niemczech, Holandii i Austrii inspekcja transportu oraz oddziały policji drogowej już rozpoczęły masowe kontrole techniczne ciężarówek. Także w Polsce ITD ma na większą skalę weryfikować pojazdy transportowe. Kary za manipulowanie systemem AdBlue są wysokie.

  1. Czym jest dodatek AdBlue?

Od 2006 roku w samochodach ciężarowych spełniających normy emisji spalin EURO 4, 5 i 6 (oraz od 2012 roku w samochodach osobowych) stosuje się układy SCR złożone z czujników i aparatury sterującej katalizatorem spalin w układzie wydechowym pojazdu. Układy te wymagają stosowania płynnego dodatku zwanego AdBlue (mocznik i woda destylowana). Ma on za zadanie rozłożenie szkodliwych tlenków azotu w katalizatorze na parę wodną i lotny azot. Kierowca poprzez komputer pokładowy informowany jest o konieczności uzupełnienia środka w zbiorniku oraz przekroczeniu norm szkodliwych substancji. W momencie, gdy płynu zaczyna brakować, system może przełączyć silnik w tryb awaryjny a nawet uniemożliwić jego ponowne uruchomienie.

Koszt płynu AdBlue różni się w zależności od serwisu/warsztatu/producenta/dystrybutora i waha się od  2 zł/l do nawet 80 zł/l. Najlepiej dodatek kupować na stacjach benzynowych, gdzie znajdują się specjalne dystrybutory. Można go także kupować w opakowaniach i dolewać samodzielnie. Czasami warto rozważyć także zakup zbiornika z roztworem mieszczącym kilkaset litrów (wówczas koszt może spać nawet poniżej 1 zł/l), jednak jest to opcja dobra dla firm z dużą flotą pojazdów.

Ale koszt zakupu i konieczność częstego uzupełniania płynu wcale nie są jedynym mankamentem związanym ze stosowaniem roztworu. AdBlue nie jest bowiem odporny na temperatury – w  temperaturze poniżej -11 stopni zamarza, roztwór zatyka pompę, przewody i zawory a praca układu SCR zostaje zatrzymana. Również wysokie temperatury wpływają niekorzystnie na roztwór i powodują wytrącanie się kryształków mocznika.

  1. Dezaktywacja systemu SCR

Wszystkie te niedogodności spowodowały chęć oszukania systemu SCR. U różnych dystrybutorów można z łatwością kupić tak zwane emulatory AdBlue, dezaktywujące system SCR (układy spalin nie pobierają roztworu AdBlue, a emulator wysyła informację do sterownika o poprawnym działaniu układu AdBlue). Montaż urządzenia jest bardzo prosty i szybki, a zestaw jest kompatybilny ze wszystkimi markami i typami pojazdów. Zastosowanie tego urządzenia powoduje, że nie ma potrzeby tankowania płynu, a samochód nie przechodzi w tryb ograniczenia mocy z powodu awarii. Jasno trzeba jednak zaznaczyć, że montowanie tego typu urządzeń w pojazdach jest nielegalne. Mimo to handel emulatorami kwitnie (przede wszystkim w Sieci). Na różnych forach internetowych można także przeczytać porady kierowców na temat montażu i użytkowania emulatorów a także dowiedzieć się na temat zalet tego rozwiązania.

Ciężarówki z zamontowanymi emulatorami AdBlue płacą niskie stawki za przejazdy drogami płatnymi (są to stawki przewidziane dla pojazdów o wysokim stopniu ekologiczności), nie spełniając przy tym wymaganych norm emisji spalin oraz warunków technicznych określonych w świadectwach homologacji. Pojazdy takie nie tylko szkodzą środowisku, ale również pozbawiają budżety państw miliony euro, które powinny ponosić z tytułu e-myta.

  1. Przestępstwa przeciwko środowisku będą surowo karane

Sprawa emulatorów AdBlue została naświetlona w styczniu tego roku dzięki niemieckiej telewizji ZDF. Reportaż ujawnił, że skala problemu jest ogromna – ponad 20% ciężarówek (głównie z Europy Wschodniej) jest wyposażonych w nielegalne urządzenia. Emisja programu wzbudziła niemałą sensację, także w innych krajach – przede wszystkim w Holandii i Austrii. Władze tych państw już zapowiedziały ostrą walkę z osobami popełniającymi przestępstwa przeciwko środowisku. W Holandii za to przewinienie grozić ma mandat w wysokości nawet 20 tys. euro oraz kara 2 lat więzienia. Holendrzy chcą również wprowadzenia zakazu sprzedaży emulatorów w wymiarze międzynarodowym.

Polska Inspekcja Transportu Drogowego do tej pory dość zdawkowo weryfikowała emisję spalin w ciężarówkach oraz prawidłowość używania roztworu AdBlue. Co prawda co jakiś czas na stronach ITD pojawiały się komunikaty o przyłapaniu przede wszystkim przewoźników zagranicznych na stosowaniu nielegalnych urządzeń, ale rejestr wykrytych naruszeń nie był duży. Prawdopodobnie teraz polscy inspektorzy przystąpią do działań na szerszą skalę.  Za używanie emulatorów AdBlue w Polsce grozi zatrzymanie dowodów rejestracyjnych (co za tym idzie zakaz dalszej jazdy) oraz mandat karny w wysokości 500 PLN. Oprócz tego pojazd kierowany jest natychmiastowo do serwisu w celu usunięcia nieprawidłowości (co również wiąże się z dodatkowym kosztem).

  1. Podsumowanie

Oszukiwanie ekologicznych systemów w ciężarówkach w ciągu ostatnich kilku lat przybrało na sile. Ze względu na ten fakt odpowiednie służby wzmagają kontrole i masowo poszukują emulatorów. Przewoźnicy i kierowcy muszą liczyć się z tym, że za łamanie przepisów będą grozić wysokie kary. Nie warto zatem ryzykować.

Informacja za: www.4trucks.pl, www.40ton.net, www.transport-expert.pl, www.hga-com.at, www.biznesilogistyka.pl, www.motofakty.pl